El comerç d’art japonès a Barcelona (1887-1915)

Nou article a la revista Locus Amoenus (UAB, 2009-2010).

L’art japonès es va començar a introduir a Barcelona, a Catalunya i arreu d’Espanya, durant la dècada de 1870 i el Japonisme va començar a arrelar a Catalunya, especialment a Barcelona, durant l’època de la Febre d’Or i els anys previs a l’època del Modernisme, de manera coetània a la difusió d’aquest fenomen a d’altres regions del nord d’Europa. En aquest procés d’arrelament i difusió del gust i l’interès pel Japó i les seves arts, i la seva conseqüent influència en l’evolució de l’art creat a la Catalunya de la fi de segle, hi va jugar un paper destacat tant el col·leccionisme com el comerç d’art oriental.

L’any 2007 vam presentar al Butlletí de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi (núm. 21) els resultats d’una primera recerca centrada en els inicis d’aquest tipus de comerç durant els anys anteriors a l’Exposició Universal, és a dir, durant la dècada de 1870 i fins l’any 1887. Tanmateix, com ja vam apuntar aleshores, no va ser fins a finals de la dècada de 1880 que es van establir els primers contactes directes entre comerciants japonesos i catalans. Aquell primer estudi, doncs, es completa amb l’article que ara presentem, publicat a la revista Locus Amoenus (núm. 10, 2009-2010), on oferim una primera aproximació de les característiques, els protagonistes i l’evolució del comerç d’art japonès a Barcelona des de l’Exposició Universal de 1888 fins a inicis del segle XX (comerç que, fruit del genèrics gustos de l’Orientalisme, sovint incloïa també productes artístics importats de la Xina, de l’Orient Mitjà i del Pròxim Orient).

La majoria dels importadors d’Espanya establerts a Kobe i a Yokohama eren catalans i tenien les seves seus comercials a la Ciutat Comtal. Per tant, analitzant el cas particular de Barcelona, podem conèixer moltes de les característiques del comerç d’art del Japó a bona part de la península. I és que Barcelona va ser la principal via d’accés d’obres d’art i d’indústries artístiques japoneses a Espanya. Ja des de la dècada de 1880, a la ciutat hi van arribar, tant procedents directament dels ports japonesos com a través de Marsella, grans quantitats de ceràmiques, porcellanes, paravents, sedes, kimonos, laques, ivoris, així com també pintures i les famoses estampes ukiyo-e i llibres il·lustrats d’època Edo i d’època Meiji que tant van influir als pintors i il·lustradors de l’època.

L’estudi presenta de manera detallada, els principals comerciants (Ot Vinyals, Santiago Gisbert, Matsuo Gisuke, Pere Clapés, Josep Bassal, Wenceslau Gelmabí, Miquel Vendrell, Joaquim Mustarós…) i les empreses i els establiments més destacats (El Mikado, Almacenes del Japón, El Imperio del Japón, El Celeste Imperio, Kiriu Kôshô Kaisha...). Notícies complementades amb les dades comercials extretes d’arxius diversos fruit d’una recerca duta a terme a Espanya, a França i al Japó, amb material tot ell inèdit. El resultat d’aquesta recerca és una primera panoràmica de la història del comerç d’art japonès al nostre país.

_________

バルセロナにおける日本美術の商業 (18871915)

日本美術は1870年代の間にバルセロナ、カタルーニャそしてスペイン中に広まり始めた。2004年に、万博博覧会以前の初期の同商業の始まりにつ いてはその研究結果を発表  した。それは日本人とカタルーニャ人商人達の直接のコンタクトの始まりと商業の成り立ちの時代、1880年代末までについて述べているものである。

同研究は、雑誌『Locus Amoenus (2009-2010年) 』に今回発表した記事とともに完結 する。ここでは1888年バルセロナ万国博覧会以降のバルセロナにおける日本美術の特徴、活躍した主な人物、その商業の発展を初めて公開している。

El Imperio del Japón

バルセロナはスペインにおいて日本芸術産業、美術品の主たるアクセスポイントであった。というのも神戸や横浜の輸入業者の多くはカタルー ニャ人であり、フランク王国の伯爵領であった彼らの地(バルセロナ)に自分達と提携した商人達を抱えていたからだ。よってそれらバルセロ ナの個々の商業について調査することで、この半島の日本美術の商業について多くの特徴を知ることができるのである。

例えば、下記の主な商人に関する詳細な 研究を行った(オット・ヴィニャルズ、  サンティアゴ・ジスベルト、 ペラ・クラペス、ジョゼップ・バサル、ウェンセスラウ・ジェランビ、ミケル・ヴェンドレリ、ジョアキン・ムスタロス、 松尾儀助)。また特に目立った店舗に関する研究も行っている。(エル・ミカドアルマセン・デル・ハポンエル・インぺリオ・デル・ハポンエル・セレステ・インぺリオ等について)。それらのデータはスペイン、フランス、 日本の様々な史料館にて商業記録を調査 した結果である。特にスペインとフランスと日本の史料館にて重要な資料、未公開資料を参照した。同研究の成果は、我が国における日本美術商業の歴史の概要を初めて明らかにするものである。

Japanese art trade in Barcelona (1887-1915)

Japanese art came to Barcelona in the 1870s but it was not until the late 80s that the first commercial contacts between Catalan and Japanese businessmen were established. After exploring the beginnings of Japanese art trade during the 1870s and 1880s (paper published in 2004), this new study aims to provide a first overview of the nature and developments in the Japanese art trade in Spain, starting with Barcelona’s Universal Exposition in 1888 through until the beginning of the twentieth century. The paper has been published by the Univesitat Autònoma de Barcelona (Locus Amoenus, 2009-2010).

El Mikado

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s